Jeg ser flere og flere artister der ute som kjøper seg YouTube-views, Facebook-likes, Twitterfølgere og Instagram-klikk. Jeg snakker ikke om målrettet annonsering, men derimot falske fans. Artisten forsvarer det med at «alle gjør jo det», og det var ikke lenge siden det var en nyhetssak som kunne røpe at selv de største verdensstjernene kjøpte seg YouTube-seere for å fremstå som den absolutt mest populære.
Vel, kjøpe-fans vil få opp ratingen og kanskje sørge for at flere blir nysgjerrige på deg som artist, eller i det minste materialet ditt. Men skal du lure pressen til å tro at tallene ikke er manipulerte gjør du lurt i å ikke overdrive, gå for raskt frem, og ikke fokusere på kun et sosialt medium.
Kjøper du som norsk artist fem hundre tusen views til din nye musikkvideo, vil nok flere enn bare journalister reagere på det høye tallet. Selv Bjørn Eidsvåg, en av våre mestselgende artister her i landet, har ikke så mange visninger på sine videoer. Dersom du lanserer en video og har tredve tusen visninger over natta, er det også avslørende, med mindre du har en halvnaken og internasjonalt kjent glamourmodell med i videoen. Legg til flere gradvis, og i sammenheng med opptredener, turneer, intervjuer og store presseoppslag, slik at det virker som et naturlig resultat av medieoppmerksomheten din i blader, på TV, på radio og i avisen.
Om du ønsker å imponere med dine YouTube-visninger gjør du lurt i å sørge for at antallet likes, kommentarer og abonnenter harmonerer med antallet views. Likeså vil det se mistenkelig ut om du har hundre tusen visninger på YouTube, og bare 500 likes på Facebook og 100 Twitterfølgere.
Troverdighet er nøkkelen her. Skal du først jukse med tall, må du gjøre det skikkelig, og sørge for at tallene harmonerer med alle sosiale medier hvor du er representert. Har du glemt en eller to, er det fort avslørende. Likeens må tallene ikke være mistenkelig høye, sammenlignet med redaksjonelle artikler på nett.
Husk derfor å ta med;
• På Facebook; likes, kommentarer og delinger
• På YouTube; tommel opp/ned, kommentarer og abonnenter
• Twitter-følgere
• Eventuelle LinkedIn-connections
• Soundcloud-følgere og lyttinger
• Tilsvarende tall på Instagram og Pinterest, dersom du er der
• Eventuelle andre sosiale medier
Vel, kjøpe-fans vil få opp ratingen og kanskje sørge for at flere blir nysgjerrige på deg som artist, eller i det minste materialet ditt. Men skal du lure pressen til å tro at tallene ikke er manipulerte gjør du lurt i å ikke overdrive, gå for raskt frem, og ikke fokusere på kun et sosialt medium.
Kjøper du som norsk artist fem hundre tusen views til din nye musikkvideo, vil nok flere enn bare journalister reagere på det høye tallet. Selv Bjørn Eidsvåg, en av våre mestselgende artister her i landet, har ikke så mange visninger på sine videoer. Dersom du lanserer en video og har tredve tusen visninger over natta, er det også avslørende, med mindre du har en halvnaken og internasjonalt kjent glamourmodell med i videoen. Legg til flere gradvis, og i sammenheng med opptredener, turneer, intervjuer og store presseoppslag, slik at det virker som et naturlig resultat av medieoppmerksomheten din i blader, på TV, på radio og i avisen.
Om du ønsker å imponere med dine YouTube-visninger gjør du lurt i å sørge for at antallet likes, kommentarer og abonnenter harmonerer med antallet views. Likeså vil det se mistenkelig ut om du har hundre tusen visninger på YouTube, og bare 500 likes på Facebook og 100 Twitterfølgere.
Troverdighet er nøkkelen her. Skal du først jukse med tall, må du gjøre det skikkelig, og sørge for at tallene harmonerer med alle sosiale medier hvor du er representert. Har du glemt en eller to, er det fort avslørende. Likeens må tallene ikke være mistenkelig høye, sammenlignet med redaksjonelle artikler på nett.
Husk derfor å ta med;
• På Facebook; likes, kommentarer og delinger
• På YouTube; tommel opp/ned, kommentarer og abonnenter
• Twitter-følgere
• Eventuelle LinkedIn-connections
• Soundcloud-følgere og lyttinger
• Tilsvarende tall på Instagram og Pinterest, dersom du er der
• Eventuelle andre sosiale medier