Oppdatert 18.08.2013.
Det er vanskelig å få betalte spillejobber om man ikke er kjent, og mange små spillesteder forventer at bandet skal ta seg av markedsføringen og trekke folk. Spør derfor alltid først om å få betalt honorar i stedet for prosenter av baren eller inngangspengene. Skriv kontrakt på forhånd for å unngå problemer.
Om dere må spille for døren er det lurt å sørge for å ha en venn man kan stole på til å sitte ved døren og selge billetter. Da unngår man å bli lurt av uærlige barsjefer/arrangører. Sørg også for å selge cd’er, t-skjorter og slikt dersom dere kan.
Ikke la deg lure
Om dere er lovet et honorar men kun dersom dere klarer å trekke et visst antall publikummere, er dette en bekymring dere som band ikke skal ha. Det er veldig lett å bli lurt på en avtale som dette, ettersom det alltid vil være ord mot ord etterpå, om hvor mange folk som var der. Hvor mange billetter som ble solgt og hvor mange som slapp inn gratis, kan også bli et emne for debatt. Ikke ta slike jobber! Prøv heller å få arrangøren til å tenke fornuft. Vil han risikere å jage bort kundene med et dårligere band? På grunn av høy konkurranse er det vanskelig å vinne en slik diskusjon, men når det kommer til stykket er det ditt rykte som du bør være redd for, ikke hans.
Vær konsekvent
Ikke si ja til dårlig betalte spillejobber. Det er bedre å være kjent for å være et godt band enn et billig band. Du vil også bare gjøre de seriøse arrangørene forbanna dersom du ber om ti tusen for en spillejobb mens du har spilt for fem tusen kroner på en tilsvarende plass i samme by noen uker før (med mindre dere har blitt kjendiser over natten). Ryktet ditt har mye å tjene på at du er konsekvent i så måte. Spill heller for arrangører som ønsker bandet ditt fordi de digger musikken og liker dere, og ikke bare trenger et trekkplaster fordi ingen gidder å komme til baren deres uten at noen underholder dem.
Stalltips:
Ikke vær den artisten som kommer med lua i hånden og nærmest trygler om en spillejobb, og ikke sitt på rævva og vent på at noen skal ringe deg for å tilby en gig. Vær proaktiv! Her er noen tips som vil gjøre arrangører mer vennlig stilt, enten du tar kontakt med dem, eller forventer at de kontakter deg:
1. Få en låt spilt på radioen – ofte! Vet du ikke hvordan du skal gå frem? Ta kontakt med oss.
2. Lag og heng opp plakater eller klistremerker (jo større, jo bedre) for den minste ting, enten du annonserer en ny sang, ny hjemmeside, nytt bandmedlem, nytt image, nytt navn, sponsor-avtale, hva som helst. Da vil folk legge merke til deg, både publikum og arrangører.
3. Vær aktiv på sosiale medier, og forhold deg positiv til andre. Da vil du sakte men sikkert få flere likes og avspillinger. Er du grei, vil folk være grei tilbake. Gjør sport i å være den greieste! Da vil du raskt se effekter av å støtte andre og være grei, selv. En som er veldig flink til dette er bergensartisten Myrna Braza.
4. Be om hjelp! Folk flest ønsker å hjelpe. Blås i de andre artistene som er misunnelige på deg. Det er bortkastet tid og krefter å være misunnelige på andre, og det er dårlig reklame å baksnakke. Trenger du en spillejobb? Spør om tips på Facebook! Kanskje du har en fan som kan arrangere en kontorkonsert eller trenger et band til en bursdagsfest. Trenger du å overnatte hos noen mens du spiller utenbys fordi du ikke har råd til hotell? Spør om hjelp på Facebook og Twitter o.l. Trenger du hjelp til å henge opp plakater? Spør folk om de vil henge opp i sitt nabolag i bytte mot konsertbilletter, en t-skjorte og/eller en CD. Gjøres det på riktig måte, trenger ikke det føre til at fans tenker dårligere om deg. Hele poenget med sosiale medier er å sosialisere, bruke toveis kommunikasjon. Da er det helt naturlig å involvere mennesker som følger deg og liker artistsiden din eller er venner med deg. Om du trer støttende til for en annen artist vil det også heve andres syn på deg. Hev deg over all konkurranse-tenkning og by på deg selv. Det er lettere å få verden interessert i det du holder på med, dersom du er en del av en større bevegelse (jmfr. dialekt-rap, bergensbølgen, kristiansandbølgen, grungebølgen og triphop-bevegelsen på '90-tallet osv.).
5. Det trenger ikke være dyrt å leie eget lokale. Lei en liten bar og kjør en dobbelkonsert – en på dagtid og en på kveldstid, evt en minifestival med et par kompis-band. Har dere en fast gjeng med publikummere kan denne løsningen faktisk lønne seg. Til neste gang vil kanskje den lokale pub’en leie dere inn i stedet for å leie ut pub’en sin, eller nabobaren leie dere inn for å unngå konkurranse.
6. Lokk folk på konserten ved å ta en låt eller to på den lokale jam’en innen en uke før dere skal spille. Gjør en improvisert, uannonsert opptreden i gå-gata med bare akkurat nok låter (2-3) samme dag, før konserten. Spør om å få spille mini-konsert på det lokale gymnaset i storefri samme dag som på konserten for å reklamere for konserten. Gå og snakk med den lokale radiostasjonen og tilby å gjøre en akustisk låt på lufta for dem.
7. Tilby å booke en gig for et band fra en annen by dersom de gjengjelder tjenesten. Ofte er det lettere å få booket en konsert for et annet band fordi man da ikke behøver å ty til selvskryt. Dersom man skryter av andre blir det lettere trodd enn om man skryter av seg selv.
8. Det er alltid lettere å booke spillejobber hjemme i Norge etter man har vært i utlandet og spilt. Det kan ofte også være lettere å få til spillejobber i utlandet, spesielt dersom man får noen til å ta den første kontakten med arrangøren på vegne av bandet, ettersom arrangøren da gjerne tror dere er mer kjent enn dere faktisk er. Dette var enklere før internet var allemannseie i den velstående delen av verden. Men husk; utenfor Norge er det ingen selvfølge at alle har like god tilgang til internet. Dette kan dere som er relativt ukjente i hjemlandet utnytte til deres fordel. I større land kan det være vanskeligere å få betalte spillejobber enn her hjemme, men desto enklere å få til en split-gig, oppvarmingsjobb eller finne en jam session hvor man kan opptre. Dokumenterer man opptredenen godt (med f.eks video) er det ingen arrangører her hjemme som trenger å vite at det ikke var en fullverdig konsert, men bare to-tre låter på en åpen scene. Når du kommer hjem ber du om å få holde en «homecoming-konsert» på den lokale pub’en og sørg for at de lokale mediene lager en forhåndsomtale, hvilket de helt sikkert vil gjøre. Har du booket en fullverdig utenlandsturné, gir det en glimrende anledning til å holde en kick-off-konsert i hjembyen også.
9. Vær hyggelige med dem som hjelper deg, og gi noe tilbake! Spesielt arrangører og journalister! Send dem et takkekort (og gjerne blomster dersom du føler det er riktig) når de har gjort noe for deg, da vil de lettere huske deg til en annen gang! Selv om de «bare gjorde jobben sin» er det ingen selvfølge at de booket/omtalte nettopp deg og ditt band.
10. Tilbyr du sangtimer, studioleie eller andre tjenester som på en eller annen måte har relevans til ditt virke som artist? Blogg om det! Da vil du få flere tilfeldige nettsurfere på kroken og du vil styrke varemerket ditt. I sum vil dette gjøre deg mer attraktiv blant konsertarrangører. Bare pass på at påstander som har rot i vitenskapen er dokumentert, slik at du unngår negative komentarer og mediasøkelys. Pass på å informere relevante medier om bloggen din, spesielt når du har skrevet et blogginnlegg som kan ha stor allmenninteresse på grunn av innholdet. Innhold får allmenninteresse når det dreier seg om et emne som er trendy og populært (f.ek.s Zumba eller The Voice), samfunnskritisk (politisk ladet) eller helsebringende (f.eks. Yoga, sangterapi, sangleker).
Det er vanskelig å få betalte spillejobber om man ikke er kjent, og mange små spillesteder forventer at bandet skal ta seg av markedsføringen og trekke folk. Spør derfor alltid først om å få betalt honorar i stedet for prosenter av baren eller inngangspengene. Skriv kontrakt på forhånd for å unngå problemer.
Om dere må spille for døren er det lurt å sørge for å ha en venn man kan stole på til å sitte ved døren og selge billetter. Da unngår man å bli lurt av uærlige barsjefer/arrangører. Sørg også for å selge cd’er, t-skjorter og slikt dersom dere kan.
Ikke la deg lure
Om dere er lovet et honorar men kun dersom dere klarer å trekke et visst antall publikummere, er dette en bekymring dere som band ikke skal ha. Det er veldig lett å bli lurt på en avtale som dette, ettersom det alltid vil være ord mot ord etterpå, om hvor mange folk som var der. Hvor mange billetter som ble solgt og hvor mange som slapp inn gratis, kan også bli et emne for debatt. Ikke ta slike jobber! Prøv heller å få arrangøren til å tenke fornuft. Vil han risikere å jage bort kundene med et dårligere band? På grunn av høy konkurranse er det vanskelig å vinne en slik diskusjon, men når det kommer til stykket er det ditt rykte som du bør være redd for, ikke hans.
Vær konsekvent
Ikke si ja til dårlig betalte spillejobber. Det er bedre å være kjent for å være et godt band enn et billig band. Du vil også bare gjøre de seriøse arrangørene forbanna dersom du ber om ti tusen for en spillejobb mens du har spilt for fem tusen kroner på en tilsvarende plass i samme by noen uker før (med mindre dere har blitt kjendiser over natten). Ryktet ditt har mye å tjene på at du er konsekvent i så måte. Spill heller for arrangører som ønsker bandet ditt fordi de digger musikken og liker dere, og ikke bare trenger et trekkplaster fordi ingen gidder å komme til baren deres uten at noen underholder dem.
Stalltips:
Ikke vær den artisten som kommer med lua i hånden og nærmest trygler om en spillejobb, og ikke sitt på rævva og vent på at noen skal ringe deg for å tilby en gig. Vær proaktiv! Her er noen tips som vil gjøre arrangører mer vennlig stilt, enten du tar kontakt med dem, eller forventer at de kontakter deg:
1. Få en låt spilt på radioen – ofte! Vet du ikke hvordan du skal gå frem? Ta kontakt med oss.
2. Lag og heng opp plakater eller klistremerker (jo større, jo bedre) for den minste ting, enten du annonserer en ny sang, ny hjemmeside, nytt bandmedlem, nytt image, nytt navn, sponsor-avtale, hva som helst. Da vil folk legge merke til deg, både publikum og arrangører.
3. Vær aktiv på sosiale medier, og forhold deg positiv til andre. Da vil du sakte men sikkert få flere likes og avspillinger. Er du grei, vil folk være grei tilbake. Gjør sport i å være den greieste! Da vil du raskt se effekter av å støtte andre og være grei, selv. En som er veldig flink til dette er bergensartisten Myrna Braza.
4. Be om hjelp! Folk flest ønsker å hjelpe. Blås i de andre artistene som er misunnelige på deg. Det er bortkastet tid og krefter å være misunnelige på andre, og det er dårlig reklame å baksnakke. Trenger du en spillejobb? Spør om tips på Facebook! Kanskje du har en fan som kan arrangere en kontorkonsert eller trenger et band til en bursdagsfest. Trenger du å overnatte hos noen mens du spiller utenbys fordi du ikke har råd til hotell? Spør om hjelp på Facebook og Twitter o.l. Trenger du hjelp til å henge opp plakater? Spør folk om de vil henge opp i sitt nabolag i bytte mot konsertbilletter, en t-skjorte og/eller en CD. Gjøres det på riktig måte, trenger ikke det føre til at fans tenker dårligere om deg. Hele poenget med sosiale medier er å sosialisere, bruke toveis kommunikasjon. Da er det helt naturlig å involvere mennesker som følger deg og liker artistsiden din eller er venner med deg. Om du trer støttende til for en annen artist vil det også heve andres syn på deg. Hev deg over all konkurranse-tenkning og by på deg selv. Det er lettere å få verden interessert i det du holder på med, dersom du er en del av en større bevegelse (jmfr. dialekt-rap, bergensbølgen, kristiansandbølgen, grungebølgen og triphop-bevegelsen på '90-tallet osv.).
5. Det trenger ikke være dyrt å leie eget lokale. Lei en liten bar og kjør en dobbelkonsert – en på dagtid og en på kveldstid, evt en minifestival med et par kompis-band. Har dere en fast gjeng med publikummere kan denne løsningen faktisk lønne seg. Til neste gang vil kanskje den lokale pub’en leie dere inn i stedet for å leie ut pub’en sin, eller nabobaren leie dere inn for å unngå konkurranse.
6. Lokk folk på konserten ved å ta en låt eller to på den lokale jam’en innen en uke før dere skal spille. Gjør en improvisert, uannonsert opptreden i gå-gata med bare akkurat nok låter (2-3) samme dag, før konserten. Spør om å få spille mini-konsert på det lokale gymnaset i storefri samme dag som på konserten for å reklamere for konserten. Gå og snakk med den lokale radiostasjonen og tilby å gjøre en akustisk låt på lufta for dem.
7. Tilby å booke en gig for et band fra en annen by dersom de gjengjelder tjenesten. Ofte er det lettere å få booket en konsert for et annet band fordi man da ikke behøver å ty til selvskryt. Dersom man skryter av andre blir det lettere trodd enn om man skryter av seg selv.
8. Det er alltid lettere å booke spillejobber hjemme i Norge etter man har vært i utlandet og spilt. Det kan ofte også være lettere å få til spillejobber i utlandet, spesielt dersom man får noen til å ta den første kontakten med arrangøren på vegne av bandet, ettersom arrangøren da gjerne tror dere er mer kjent enn dere faktisk er. Dette var enklere før internet var allemannseie i den velstående delen av verden. Men husk; utenfor Norge er det ingen selvfølge at alle har like god tilgang til internet. Dette kan dere som er relativt ukjente i hjemlandet utnytte til deres fordel. I større land kan det være vanskeligere å få betalte spillejobber enn her hjemme, men desto enklere å få til en split-gig, oppvarmingsjobb eller finne en jam session hvor man kan opptre. Dokumenterer man opptredenen godt (med f.eks video) er det ingen arrangører her hjemme som trenger å vite at det ikke var en fullverdig konsert, men bare to-tre låter på en åpen scene. Når du kommer hjem ber du om å få holde en «homecoming-konsert» på den lokale pub’en og sørg for at de lokale mediene lager en forhåndsomtale, hvilket de helt sikkert vil gjøre. Har du booket en fullverdig utenlandsturné, gir det en glimrende anledning til å holde en kick-off-konsert i hjembyen også.
9. Vær hyggelige med dem som hjelper deg, og gi noe tilbake! Spesielt arrangører og journalister! Send dem et takkekort (og gjerne blomster dersom du føler det er riktig) når de har gjort noe for deg, da vil de lettere huske deg til en annen gang! Selv om de «bare gjorde jobben sin» er det ingen selvfølge at de booket/omtalte nettopp deg og ditt band.
10. Tilbyr du sangtimer, studioleie eller andre tjenester som på en eller annen måte har relevans til ditt virke som artist? Blogg om det! Da vil du få flere tilfeldige nettsurfere på kroken og du vil styrke varemerket ditt. I sum vil dette gjøre deg mer attraktiv blant konsertarrangører. Bare pass på at påstander som har rot i vitenskapen er dokumentert, slik at du unngår negative komentarer og mediasøkelys. Pass på å informere relevante medier om bloggen din, spesielt når du har skrevet et blogginnlegg som kan ha stor allmenninteresse på grunn av innholdet. Innhold får allmenninteresse når det dreier seg om et emne som er trendy og populært (f.ek.s Zumba eller The Voice), samfunnskritisk (politisk ladet) eller helsebringende (f.eks. Yoga, sangterapi, sangleker).