Når man spiller inn sin første plate på eget initiativ er det veldig vanlig å gjøre dette uten annen hjelp enn kanskje en tekniker eller to, og kanskje en sangpedagog som er innom for å komme med tips underveis. Teknikeren og bandlederen faller gjerne naturlig inn i rollen som produsent, uten noen klare oppfatninger av hva deres rolle går ut på. Sørgelig mange band tar seg ikke tid til å ordentlig diskutere på forhånd detaljene rundt det man skal gjøre i studio. Det kan være så banale ting som tempo på låtene, hvem som skal kore, hvor mange gitarspor man skal spille inn, om man skal inkludere instrumenter som man ikke normalt bruker live, eller om man skal ha gjesteartister med. Ja, til og med hvilke låter som faktisk skal spilles inn er tema som gjerne ikke blir diskutert før bandet har gått i studio. Å da begynne å krangle om saker som burde vært planlagt for lenge siden, er en teknikers verste mareritt.
For å unngå slike mareritt, og for å få frem det beste i bandet, velger man seg gjerne ut en produsent til å ta den overordnede regien i i nnspillingsprosessen. En produsent er vanligvis også tekniker, men ikke alltid. En produsent har normalt det overordnede ansvaret for at platen låter helhetlig, og skal være en kreativ bidragsyter som kommer med forslag til hvordan arrangere låtene smartere, og legge opp til en gjennomgående signatur, et uttrykk og en stemning i lyden på innspillingen.
En tekniker og bandleder med lite erfaring vil i utgangspunktet ha nok med å skulle holde orden på bandet, og på logistikken i en innspillingsprosess. Derfor er det alltid lurt å engasjere en produsent når man skal spille inn noe som skal gis ut på markedet.
De mest anerkjente og populære produsentene jobber ikke med hvem som helst. De er spesielt kresne og stiller store krav, fordi de kan. De velger sine artister med omhu, og kan skape en artistkarriere utav nesten ingenting, kun med hjelp av sitt eget talent, sin markedsinnsikt og sine kontakter.
Når det er sagt skal ikke det hindre deg/dere i å ta kontakt med den produsenten du/dere ønsker, for å be om samarbeid. Det kan like godt hende han/hun sier ja.
Grunnet finanskrisen i USA er det mange stjerneprodusenter som sliter med å skaffe nok oppdrag, og har måttet finne seg i å være mindre kresne og ta seg mindre betalt for sine tjenester. Derfor kan man også spare penger ved å både spille inn i utlandet, og benytte utenlandske teknikere og produsenter.
Hvordan velge produsent
Lytt til dine favorittplater og sjekk hvem som produserte dem. Send dem en høflig mail og be om et møte. Det er viktig at du og alle musikerne dine er på bølgelengde med produsenten. Dere skal kanskje tross alt jobbe ti-timers dager sammen i kanskje flere uker og måneder. Det er også greit å sjekke om at produsenten kan tilføre bandet eller musikken noe dere sliter med å skape på egenhånd. Da vet man at man er i stand til å skape magi sammen.
Har bandet platekontrakt er det som regel plateselskapet som betaler for produsenten. Om bandet spiller inn for eget budsjett og på eget initiativ, må bandet selv betale.
Det er ikke uvanlig å betale et forskudd, men dersom produsenten har stor tro på at bandet og platen vil gjøre suksess, er det ikke uvanlig at produsenten ikke krever forhåndsbetaling, men kun prosenter av salget.
Dersom produsenten har mottatt forskudd, er det 4-5% provisjon som er bransjestandard, i alle fall i Europa og USA.
Huskeregler
Forøvrig kan det være fint å passe på følgende:
- Det er din musikk, og du som skal ha siste ordet. Ikke la produsenten kjøre over deg i alle avgjørelser
- Skriv en kontrakt med produsenten på forhånd, hvor alt er så detaljert beskrevet som mulig, hvilke rettigheter og plikter dere begge har
- Selv om du kommer over en stjerneprodusent som har vunnet mange priser, er det ikke sikkert han/ hun er rett person for ditt prosjekt
- Gi både deg selv og produsenten tidsfrister. Det skjerper fokuset og prosjektet drar ikke så lett ut i tid
- Sjekk gjerne med andre band hvordan det var å jobbe med produsenten du har i tankene for ditt prosjekt
- Ikke gi produsenten rettigheter til låtene dine, uten at vedkommende faktisk har vært med på å lage dem
- Om man ikke har en fyldig katalog å vise til når man kontakter en produsent er ikke det nødvendigvis noe en produsent forventer
- Vær klar over at produsenten har arbeidsvaner som kanskje kan komme i konflikt med dine
- Husk at en presset studiosetting alltid er annerledes enn settingen rundt en samtale på en kafé. Vær forberedt på det verste
- Husk at en produsentrolle er en viktig rolle. Produsenten skal løfte frem sider ved deg og bandet ditt som du ikke visste fantes. Denne rollen er for viktig til å skusle vekk ved å gi den til en nyutdannet kamerat, bare for å være grei. Man må være forberedt på å tre ut av komfortsonen når man skal spille inn plate
- Husk at en renommert produsent koster penger, men kan være verd alle pengene på grunn av PR-verdien det gir å samarbeide med ham/ henne