[Tidligere publisert på en annen nettside av samme forfatter]
Lurer du på om du trenger en manager?
De fleste artister har ikke greie på økonomi. Det er derfor de driver med musikk. Hadde artister hatt hode for tall og økonomisk sans hadde de fleste av dem valgt et mer økonomisk forsvarlig levesett.
Dette er bare en av oppgavene til en manager; a sørge for at du som artist tjener penger.
En managers arbeidsoppgaver kan variere, avhengig av nivå, land og artist. I hovedtrekk går oppgavene ut på:
1. Sørge for at du tjener mer penger (Hvis du taper penger på din manager har du valgt feil manager)
2. Skaffe deg pressedekning og prøve å sørge for at pressen ikke skriver noe om deg som du ikke ønsker de skal skrive (Der finnes mange dårlige journalister der ute, ikke bare kyniske)
3. Hjelpe deg å bygge en merkevare og et image omkring deg og din virksomhet
4. Sørge for alle dine kontrakter med sponsorer, arrangører, musikere, plateselskap m.m
5. Sørge for en god platekontrakt om du ønsker en (se punkt 1)
6. Skaffe gode backing-musikere hvis det ikke er overlatt til noen andre, f.eks plateselskapet
7. Markedsføre deg som artist (Som regel er det noen andre som promoterer platene og konsertene)
8. Gjøre avtaler på dine vegne (med fotografer, journalister, stylister, selskaper, designere osv.)
9. Avtale showcase-konserter og platesigneringer på vegne av deg (Booking av mer tradisjonelle konserter er det som regel andre som tar seg av)
10. Være din personlige rådgiver
11. Søke økonomisk støtte og sponsorer (se punkt 1 og 4)
12. Vite hvilke mediefolk som er på din side
13. Være din kontaktperson/ hjelpe deg å verne om ditt privatliv (om du skulle bli så kjent)
14. Vite hvor ditt marked ligger
15. Ha oversikt over hvilke konkurrenter du har
16. Ha oversikt over dine samarbeidspartnere
17. Å sørge for at du har et sted å øve
For en turnemanager (kan være samme manageren) inngår som regel følgende arbeidsoppgaver:
1. hjelpe deg å holde orden på utstyret ditt og musikerne dine
2. holde orden på roadies, sjåfører og tekniske fasiliteter som transport og scene
3. sørge for at spilleplan og reiseplan til enhver tid overholdes og justeres om nødvendig
4. sørge for at alle avtaler blir holdt, spesielt med arrangørene
Særnorskt
Det er ganske vanlig i Norge, og Skandinavia ellers, at en manager blant de små og mellomstore aktørene også står for booking av spillejobber. Likeså er det vanlig at plateprodusentene også står for miksingen.
Dette er ikke nødvendig, og er veldig uvanlig ellers i verden. Ulempen med at en manager eller produsent fyller flere sko/ hatter er at manageren (eller produsenten) lett kan glemme deg oppi hele prosessen, og begynne å tenke mer på seg selv og sin egen kortsiktige gevinst.
Betaling
En manager tar som regel mellom 15 og 20% honorar av alt du tjener som artist og musiker.
Prosentsatsen avhenger av hva dere avtaler, hvilke arbeidsoppgaver manager skal ha og av hvilke inntekter dere skal regne,
En profilert manager tar nok ikke mindre enn 20% av alt du tjener (TONO-vederlag og royalties er gjerne ikke medregnet), men så mye som 25% er veldig uvanlig og bør unngås (spesielt med tanke på at bookingbyrået gjerne tar 20% av alle konsertinntektene dine).
Et ferskt band, dog, som må promoteres veldig mye og som har liten inntekt skal være kjempeglad om noen gidder å være manager for så lite som 15%.
Selv om enhver artist gjerne skulle hatt noen til å hjelpe seg i startfasen med etablering av band, leiekontrakter på øvingslokale, plakater og alt mulig annet en bandleder må tenke på, er det først når du som artist, eller dere som band, tjener penger på virksomheten, at det vil være naturlig å skaffe management. Selv om du ironisk nok gjerne har kommet til et punkt i karrieren hvor du ikke trenger å trygle om spillejobber, så er det manageren sin oppgave at oppdragene fine øker i omfang, viktighet og lønnsomhet, slik at du kan bruke tid på det du liker best - nemlig å lage og fremføre musikk.
Lurer du på om du trenger en manager?
De fleste artister har ikke greie på økonomi. Det er derfor de driver med musikk. Hadde artister hatt hode for tall og økonomisk sans hadde de fleste av dem valgt et mer økonomisk forsvarlig levesett.
Dette er bare en av oppgavene til en manager; a sørge for at du som artist tjener penger.
En managers arbeidsoppgaver kan variere, avhengig av nivå, land og artist. I hovedtrekk går oppgavene ut på:
1. Sørge for at du tjener mer penger (Hvis du taper penger på din manager har du valgt feil manager)
2. Skaffe deg pressedekning og prøve å sørge for at pressen ikke skriver noe om deg som du ikke ønsker de skal skrive (Der finnes mange dårlige journalister der ute, ikke bare kyniske)
3. Hjelpe deg å bygge en merkevare og et image omkring deg og din virksomhet
4. Sørge for alle dine kontrakter med sponsorer, arrangører, musikere, plateselskap m.m
5. Sørge for en god platekontrakt om du ønsker en (se punkt 1)
6. Skaffe gode backing-musikere hvis det ikke er overlatt til noen andre, f.eks plateselskapet
7. Markedsføre deg som artist (Som regel er det noen andre som promoterer platene og konsertene)
8. Gjøre avtaler på dine vegne (med fotografer, journalister, stylister, selskaper, designere osv.)
9. Avtale showcase-konserter og platesigneringer på vegne av deg (Booking av mer tradisjonelle konserter er det som regel andre som tar seg av)
10. Være din personlige rådgiver
11. Søke økonomisk støtte og sponsorer (se punkt 1 og 4)
12. Vite hvilke mediefolk som er på din side
13. Være din kontaktperson/ hjelpe deg å verne om ditt privatliv (om du skulle bli så kjent)
14. Vite hvor ditt marked ligger
15. Ha oversikt over hvilke konkurrenter du har
16. Ha oversikt over dine samarbeidspartnere
17. Å sørge for at du har et sted å øve
For en turnemanager (kan være samme manageren) inngår som regel følgende arbeidsoppgaver:
1. hjelpe deg å holde orden på utstyret ditt og musikerne dine
2. holde orden på roadies, sjåfører og tekniske fasiliteter som transport og scene
3. sørge for at spilleplan og reiseplan til enhver tid overholdes og justeres om nødvendig
4. sørge for at alle avtaler blir holdt, spesielt med arrangørene
Særnorskt
Det er ganske vanlig i Norge, og Skandinavia ellers, at en manager blant de små og mellomstore aktørene også står for booking av spillejobber. Likeså er det vanlig at plateprodusentene også står for miksingen.
Dette er ikke nødvendig, og er veldig uvanlig ellers i verden. Ulempen med at en manager eller produsent fyller flere sko/ hatter er at manageren (eller produsenten) lett kan glemme deg oppi hele prosessen, og begynne å tenke mer på seg selv og sin egen kortsiktige gevinst.
Betaling
En manager tar som regel mellom 15 og 20% honorar av alt du tjener som artist og musiker.
Prosentsatsen avhenger av hva dere avtaler, hvilke arbeidsoppgaver manager skal ha og av hvilke inntekter dere skal regne,
En profilert manager tar nok ikke mindre enn 20% av alt du tjener (TONO-vederlag og royalties er gjerne ikke medregnet), men så mye som 25% er veldig uvanlig og bør unngås (spesielt med tanke på at bookingbyrået gjerne tar 20% av alle konsertinntektene dine).
Et ferskt band, dog, som må promoteres veldig mye og som har liten inntekt skal være kjempeglad om noen gidder å være manager for så lite som 15%.
Selv om enhver artist gjerne skulle hatt noen til å hjelpe seg i startfasen med etablering av band, leiekontrakter på øvingslokale, plakater og alt mulig annet en bandleder må tenke på, er det først når du som artist, eller dere som band, tjener penger på virksomheten, at det vil være naturlig å skaffe management. Selv om du ironisk nok gjerne har kommet til et punkt i karrieren hvor du ikke trenger å trygle om spillejobber, så er det manageren sin oppgave at oppdragene fine øker i omfang, viktighet og lønnsomhet, slik at du kan bruke tid på det du liker best - nemlig å lage og fremføre musikk.