[Publisert første gang 17. september 2011]
Du har sikkert hørt det før.
«Kun én av ti som skriver under på platekontrakt får faktisk gitt ut musikken sin».
«Å skrive under på en platekontrakt er som å ta opp et banklån med nitti prosent rente».
Grunnene til å gi ut musikk selv i stedet for å inngå platekontrakt er mange, og når det med dagens teknologi og priser på studioutstyr er så lett å spille inn plate selv, ser flere og flere artister potensialet med å ikke gi fra sseg rettighetene til egne verk.
For, en platekontrakt handler som regel om rettigheter til verkene. Det som i praksis skjer når man inngår en platekontrakt er at man gir bort rettighetene til sangene sine, og artisten begynner ikke å tjene penger før selskapet har tjent inn igjen alt de har brukt av penger på deg. Da snakker vi ikke bare om de hundre tusen som gikk med i studio i London, men også de som gikk til markedsføring, musikkvideoene, bandbildene og merchandise (bandeffekter). Er dere så heldige at dere får spille på bransjetreff i utlandet, er det til syvende og sist dere som betaler for å reise dit, sammen med alle de folkene som jobber for bandet.
Mange musikere, selv om de har mottatt svære priser, går med flotte klær og har solgt mange plater, lever i en campingvogn, og må klare seg med lommepenger de har lånt av plateselskapet.
Dersom plateselskapet sier opp kontrakten, og publikum svikter, er det rett tilbake til nærbutikken for å jobbe i kassen.
Da er det for mange betryggende å gi ut musikken selv, i sitt eget tempo, og uten det store presset fra apparatet som følger med en kontrakt med et selskap. Man har lettere for å beholde bakkekontakten, og alle pengene som måtte komme din vei.
Du har sikkert hørt det før.
«Kun én av ti som skriver under på platekontrakt får faktisk gitt ut musikken sin».
«Å skrive under på en platekontrakt er som å ta opp et banklån med nitti prosent rente».
Grunnene til å gi ut musikk selv i stedet for å inngå platekontrakt er mange, og når det med dagens teknologi og priser på studioutstyr er så lett å spille inn plate selv, ser flere og flere artister potensialet med å ikke gi fra sseg rettighetene til egne verk.
For, en platekontrakt handler som regel om rettigheter til verkene. Det som i praksis skjer når man inngår en platekontrakt er at man gir bort rettighetene til sangene sine, og artisten begynner ikke å tjene penger før selskapet har tjent inn igjen alt de har brukt av penger på deg. Da snakker vi ikke bare om de hundre tusen som gikk med i studio i London, men også de som gikk til markedsføring, musikkvideoene, bandbildene og merchandise (bandeffekter). Er dere så heldige at dere får spille på bransjetreff i utlandet, er det til syvende og sist dere som betaler for å reise dit, sammen med alle de folkene som jobber for bandet.
Mange musikere, selv om de har mottatt svære priser, går med flotte klær og har solgt mange plater, lever i en campingvogn, og må klare seg med lommepenger de har lånt av plateselskapet.
Dersom plateselskapet sier opp kontrakten, og publikum svikter, er det rett tilbake til nærbutikken for å jobbe i kassen.
Da er det for mange betryggende å gi ut musikken selv, i sitt eget tempo, og uten det store presset fra apparatet som følger med en kontrakt med et selskap. Man har lettere for å beholde bakkekontakten, og alle pengene som måtte komme din vei.